Rullande Buller


 

Rullar ett järnvägshjul på ett spår, producerar detta buller. Ju snabbare hjulet spinner, desto mer brus som genereras i enlighet med detta. Den allmänna trenden är att utbilda ytterligare och ytterligare påskynda, det ökar också antalet järnvägslinjer. Således ökade bullret i fråga om järnvägar av sig själv, även om inget görs för att kontrollera detta.

Stränga bullerregler begränsar möjligheten nya bostadsområden i närheten av järnvägslinjer byggda för att samtidigt hämma befintliga bostadsområden möjlighet att ytterligare stärka och främja transporter på järnväg, vilket är ett högt prioriterat mål för järnvägstransporter i EU.
Följaktligen är fordons- och spårbyggare uppmuntrade zu entwickeln lågt brus spår och räls och bygga. Genom att välja komponenter med vissa parametrar (t.ex. styvhet, massa och dämpning) en Gleisgeräuscharm kan optimeras.
Vår buller prognosmodell är ett ovärderligt verktyg för att optimera en lugn järnvägslinje. Beräkningarna utförs i tidsdomänen och är sålunda mer realistiska än beräkningar för modeller i frekvensdomänen, som icke-stationära och icke-linjära interaktioner är tillräckligt uppfyllt hjul och räls. Detta i sin tur är viktigare än att öka draghastighet stiger. Modellen är väl dokumenterad (se referenser nedan).
Bilden nedan visar beräkningsresultaten brottslingar chien vibrationer för en järnväg hjul som rullar på 300 km / t på två olika fall på ett spår. EinGleiswird stöds av styva liners; den andra av mjuka liners. Det mellanliggande skiktet är ett stycke av gummi som spåret isolerat från tröskeln. Skenan,som stöds av den stela mellanskikt, vibriertbei ca 1000 Hz starkare än med mjuka mellanskikt stöds järnväg; under 1000 Hz, och är det tvärtom. Detta resultat gäller för en viss val av parametrar, såsom järnväg tåghastighet Rauhigkeit Spegeln, etc. Andra parametrar och järnväg, kan hjulkombinationer ger olika resultat, naturligtvis.

Ovanstående exempel visar hur viktigt det är att optimera brusreducering i utvecklingen av en ny järnvägslinje. Soundview instrument kan stödja sina kunder verksamma inom denna bransch.

Referenzen

  1. Anders Nordborg. Vertical Rail Vibrations: Noise and Structure-Borne Sound Generation. PhDthesis, KunglTekniskaHögskolan, Stockholm, Sweden, 1995.
  2. Anders Nordborg. Vertical Rail Vibrations: Point force Excitation. ACUSTICA • acta acustica 84(2): 280‒288, 1998
  3. Anders Nordborg. Vertical Rail Vibrations: Parametric Excitation. ACUSTICA • acta acustica 84(2): 289‒300, 1998.
  4. Anders Nordborg. Wheel/rail noise generation due to nonlinear effects and parametric excitation. Journal oftheAcoustical Society ofAmerica: 111(4):1772‒1781, 2002.
  5. Nordborg, O. Lundberg. Contributions of contact nonlinearities to wheel/rail noise generation. Forum Acusticum 2014 Krakow.
  6. Anders Nordborg, Torsten Kohrs. Ein Zeitbereichsmodell zur Beschreibung der Rollgeräuschentstehung. DAGA 2015 Nürnberg.